CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, September 2, 2008

Kasih Yang Tercalar - Norhayati Berahim


Sinopsis yang diambil dari bahagian belakang buku ini.
Lelaki itu hampir hilang segalanya, keluarga, maruah dan pertimbangan diri... Puncanya ... dia sendiri tidak mengerti...
Comment by Tulip Merah (1 September 2008)
La sikitnya sinopsis cerita. Takpe saya baca dulu then lepas habis saya akan buat ulasan.
Comment by Tulip Merah (4 September 2008)
Masih lagi belum start baca buku ni... InsyaAllah harini start baca.
Comment by Tulip Merah (08 September 2008)
Semalam dah habiskan baca buku ni. So ceritanya lebih kurang begini..
Ghina dan Lutfil Hadi merupakan pasangan yang bahagia dan telah berkahwin selama 15 tahun serta dikurniakan 2 orang cahayamata yang bernama Farhana dan Qayyum. Tetapi rumahtangga mereka berantakan ekoran ubat guna-guna yang dikenakan oleh seorang GRO yang bernama Habibah keatas Lutfil Hadi. Lutfil Hadi terus lupa isteri, anak2 dan ibu-bapa dan asyik tergila-gilakan Habibah. Ianya berlanjutan sehingga 6 bulan. Berkat doa kedua-dua ibubapa Ghina dan Lutfil Hadi akhirnya Lutfil Hadi sembuh dan pulang ke pangkuan keluarga. Walaupun agak perit untuk menerima Lutfil Hadi semula, tetapi mereka tetap menerima dan memaafkan Lutfil Hadi.
Habibah yang tinggal dengan Kalsum sering cemburu dan sakit hati dengan Kalsum. Walaupun menjadi GRO, Kalsum berazam untuk berubah dan bertaubat, kerana dia tahu wang yang diperolehi itu haram. Akhirnya Kalsum diselamatkan oleh Razak, seorang askar pencen yang mempunyai perniagaan sendiri. Mereka akhirnya hidup bahagia. Pada mulanya Kalsum tidak mengetahui bahawa Razak ialah seorang yang kaya dan mempunyai perniagaan sendiri. Setelah berkahwin barulah dia mengetahuinya.
Ibu Habibah yang bernama Mak Jah yang mengajar anaknya itu menggunakan bomoh Jali untuk menundukkan Lutfil Hadi akhirnya menemui ajal. Mayatnya hanya dijumpai oleh jiran setelah beberapa hari meninggal dunia. Habibah yang tidak menerima hakikat ini akhirnya mati setelah jatuh dari tingkap kondominiumnya.
Kawan baik Ghina yang bernama Lucy yang banyak membantunya menyelesaikan masalah akhirnya berkahwin dengan David (anak bibik Mok - jiran sebelah rumah). David telah menyamar sebagai Magnus untuk memperdaya Habibah. Magnus menyamar sebagai agensi yang mencari pelakon dan menawarkan Habibah sebagai pelakon. Habibah yang memang bersungguh menjadi pelakon akhirnya bersetuju memberi RM100 ribu kepada Magnus. Alasan Magnus ialah dia kekurangan duit untuk membiayai kos. Setelah mendapat RM100ribu, Magnus telah meninggalkan Habibah dan ia menjadikan Habibah naik gila. Duit RM100 ribu itu telah diserahkan semula kepada Lutfil Hadi sebagai ganti duitnya yang telah banyak dikikis oleh oleh Habibah.
Lutfil Hadi yang telah dibuang kerja akhirnya bekerja dengan Razak (suami Kalsum). Ditempat kerja itu ada seorang pekerja yang bernama Khamis yang juga telah jatuh cinta dengan GRO dan telah menyebabkannya hilang tumpuan pada kerja dan keluarga. Atas nasihat daripada Lutfil Hadi, akhirnya Khamis telah insaf.

2 comments:

Hemant Saluja said...

Hello!

I love to read books. Can you tell me is it available in English? I want to read it.

===================================
Ifra
look4ward

Cikgu Eta said...

hemant
my blog only for Malay Version, TQ